Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis

Musicologische Expo 2019

MUSICOLOGISCHE EXPO 2019

 

Als najaarsactiviteit van de KVNM vindt op 23 november een Musicologische Expo plaats. Voortbouwend op eerdere ‘Wat gebeurt er? What is happening?’ bijeenkomsten vestigen we hiermee aandacht op recente ontwikkelingen in het veelzijdige onderzoeksveld. Deze eerste Musicologische Expo staat in het teken van ‘Muziek en media’ en ‘(Artistic) research in historical musicology’. De middag eindigt met een paneldiscussie met als thema ‘Musicologie, maatschappij en KVNM’.

 

Datum: zaterdag 23 november 2019

Tijd: 13.00-16.30 uur

Locatie: theaterzaal, Muntstraat 2a in Utrecht (route)

 

Toegang is gratis, aanmelding via bestuursassistente Renée van Rossum (bestuursassistent@kvnm.nl)

 

 

PROGRAMMA

 

12.45   Inloop

 

13.00   Welkomstwoord

 

13.10   Sessie 1 – Muziek en Media 

 

 

Muziek is tegenwoordig overal, maar dat gebeurt niet zomaar. Allerlei media maken het mogelijk dat muziek in onze huiskamers, door mobieltjes, in films, games en op tv, en in het openbaar kan klinken. En die media bepalen ook vaak het soort muziek dat we op al die plaatsen horen. Het nadenken over de rol van media in muziek en muziek en media is daarom een belangrijk en veelzijdig onderdeel van de muziekwetenschap. In dit uur komt die veelzijdigheid aan bod in de presentaties van zowel wetenschappers als musici.

 

Michiel Kamp: "Muziek in media, of media in muziek?"

 

Eline Langejan: "Het (af)spelen van Björks album-applicatie Biophilia"

 

Marjolein Wellink: "De immateriële albumhoes? Digitale muziekconsumptie en Spotify’s 'Canvas' videoloops"

 

 

14.10   Pauze (koffie en thee)

 

14.40   Sessie 2 – What’s on: (Artistic) Research in Historical Musicology

 

 

 

Jed Wentz: ‘Subjectivity's Trojan horse: research in and through performance' 

 

Mimi Mitchell: “Opening the Closed Book: Interviews as Source Material” 

 

Job ter Haar: "Job ter Haar studied with Anner Bijlsma at the Royal Conservatoire in The Hague and with Alfredo Piatti at the Royal Academy of Music in London"

 

Tamar Hestrin-Grader: "Attempting to hear the silent people: Building a multidisciplinary network around a musical instrument"

 

 

15.45   Paneldiscussie: Musicologie, maatschappij en KVNM

 

Musicologie is in beweging. De sterk toegenomen aandacht voor ‘muziek en media’ en de ruime plaats voor ‘artistiek onderzoek’ in onder andere de historische muziekwetenschap zijn daar treffende voorbeelden van. Tegelijkertijd verschuift ook al enige tijd de positie van het vakgebied aan de universiteiten en de conservatoria, evenals zijn verhouding ten opzichte van de maatschappij.

 

Aan het einde van deze eerste Musicologische Expo gaan sessieleden met elkaar en het publiek in gesprek over huidige en toekomstige ontwikkelingen in de musicologie en zijn verhouding ten opzichte van de maatschappij en de KVNM. Wat zijn de effecten van veranderingen die momenteel plaatsvinden? Hoe gaan vakgenoten daarmee om? Waarvoor moeten we waken en welke nieuwe mogelijkheden kunnen we aangrijpen?

 

Deze discussie geeft vervolg aan een urgente kwestie die de KVNM bezighield tijdens het jubileumjaar 2018: hoe kan de vereniging de toekomst met vernieuwd elan tegemoet treden als intermediair tussen de samenleving, het muziekleven en de wetenschap?

 

> Ingeleid met een reflectie van prof. dr. Julia Kursell

 

 

16.30   Borrel

 

 

BIOGRAFIEËN / BIOGRAPHIES 

 

Michiel Kamp is als universitair docent verbonden aan de Universiteit Utrecht, waar hij cursussen in de bachelor- en masteropleidingen  Muziekwetenschap verzorgt die betrekking hebben op muziek en media, spel en digitale cultuur. Zijn huidig onderzoek betreft de werking van muziek in nieuwe audiovisuele media zoals videogames en virtual reality. Michiel is medeoprichter van de Ludomusicology-onderzoeksgroep waarmee hij jaarlijks congressen over videogamemuziek organiseert en waaruit in 2016 de bundel Ludomusicology: Approaches to Video Game Music voortkwam. 

 

Eline Langejan is een tweedejaars masterstudent in de onderzoeksmaster Musicology aan de Universiteit Utrecht. Hier behaalde ze ook haar bachelor Muziekwetenschap. Tijdens haar bachelor heeft zij zich voornamelijk verdiept in game studies en muziek en media. Voor haar bachelorscriptie over de album-applicatie Biophilia ontving ze de BA Thesis Prize van de IASPM Benelux in 2016. Tijdens haar master heeft zij zich onder andere verdiept in popmuziek, genderstudies, digitale samples en mediatheorie. Momenteel loopt zij een onderzoeksstage in Amsterdam waarbij ze onderzoek doet naar culturele instituties. 

 

Marjolein Wellink is momenteel een tweedejaars researchmaster-student Musicology aan de Universiteit Utrecht, waar ze ook haar bachelor in 

Muziekwetenschap met een minor in Media- en cultuurstudies behaalde. Haar onderzoek toont deze interesse in de wisselwerkingen tussen muziek, media en technologie, met een specifieke focus op hoe technologische ontwikkelingen het ervaren en begrijpen van muziek veranderen. Naast haar studie is ze studentlid binnen het KVNM-bestuur. 

 

Jed Wentz is Assistant Professor at the Academy of Creative and Performing Arts at Leiden University; Rhetoric teacher at the Koninklijk Conservatorium Den Haag; Research coordinator of the master’s program and historical flute teacher at the Conservatorium van Amsterdam. 

He has performed with among others Musica Antiqua Köln, Gabrielli Consort, Les Musiciens du Louvre and recorded more than 30 CDs, as flutist and conductor. Since 2012 he is Artistic adviser of the Festival Oude Muziek Utrecht. 

 

Mimi Mitchell enjoys a dual international career as a violinist and musicologist. She performs music from the 16th throughout the 20th centuries on period instruments, conducts early music and modern instrument ensembles, 

researches and speaks about the early music movement and is a dedicated teacher and lecturer. She received her B.M and M.M. from Rice University (USA), before continuing her studies on Baroque violin with Jaap Schröder at the Sweelinck Conservatory in Amsterdam. Through the combination of her two passions, Mimi was awarded her Ph.D with The Revival of the Baroque Violin from the University of Amsterdam in 2019. She has presented papers at conferences in Tel Aviv, London, Melbourne, Bloomington, Vienna, Utrecht and York. 

 

Job ter Haar studied at the Royal Conservatory in The Hague with René van Ast, Lidewij Scheifes and Anner Bijlsma and specialized in chamber music. With Musica ad Rhenum he recorded many CDs, distinguished by the use of historical tempi and rubato. He delved into the Classical and Romantic style with the Van Swieten Society, the Hortus Ensemble and the Archduke Ensemble. Above all, his interest is in the use of early nineteenth century expressive tools. Job is teaching at Codarts Rotterdam and recently completed his PhD at the Royal Academy of Music in London, about the playing style of the 19th-century cello virtuoso Alfredo Patti. 

 

Tamar Hestrin-Grader is a PhD candidate at the Academy of Creative and Performing Arts (ACPA) of Leiden University, and a Guest Researcher at the Rijksmuseum Amsterdam, where she is part of the 1640IR Muselaar Project. She received her rMA in Art Studies from the University of Amsterdam in 2016, and her AB in Music and Historical Performance Practice from Harvard College in 2011. As a musician, she plays mostly historical keyboards, with a focus on the harpsichord. 

 

Julia Kursell is professor and chair of the Institute of Musicology at the University of Amsterdam. She studied musicology, Slavic philology and comparative literature in Munich, Moscow and Los Angeles, and completed her doctoral studies at Munich University. Before coming to Amsterdam, she was assistant professor at the Slavic Department of Munich University, and research fellow at the Center for Literary and Cultural Studies, Berlin. From 2004 to 2011 she worked as research fellow at the Max Planck Institute for the History of Science in Berlin. In 2013, she received the Habilitation (professorial degree) in musicology and history of science from Technical University, Berlin, for her book Epistemologie des Hörens: Helmholtz' physiologische Grundlegung der Musiktheorie. Her research interests include 20th and 21st-century composition, the history of musicology and the relation between music and science. She is co-director of the UvA's Vossius Center for the History of Humanities and Sciences and a founding editor of the journal History of Humanities