Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis

Discussies met Richard Teruskin van 15-19 december 2014 in Nederland

Programma

 

ma 15 december
16.00-18.00 uur Universiteit van Amsterdam, Universiteitstheater, Nieuwe Doelenstraat 16, Amsterdam
lezing 'Resisting the Rite'
'Everyone knows about the hostile audience reaction to the first performance of Le sacre du printemps, but resistance to the work and its original import has been constant over the course of the century since then, affecting its subject, its interpretation, and its performance practice. The chief resisters were Stravinsky, Diaghilev and Roerich, the ballet’s creators, and as a result of their resistance the meaning of the work and its cultural significance has been utterly transformed.'
De lezing duurt ca. 45 minuten, gevolgd door 30 minuten discussie en een receptie.

 

di 16 december
14.30-17.00 uur Bernard Haitinkzaal, Conservatorium van Amsterdam
openbaar interview 'Catching up with Richard Taruskin'

Op het podium van de Bernard Haitinkzaal gaat Taruskin vanaf 14.30 uur in gesprek met drie docenten van het conservatorium die elk een belangrijk thema uit zijn werk zullen aanroeren. Bij elk thema spelen studenten de muziek die het gesprek tot brandstof dient. Het publiek krijgt ook de gelegenheid tot het stellen van vragen.

Jed Wentz, docent traverso, barokgestiek en retorica, vraagt zich af of Taruskins kritiek op het streven naar historische correctheid in de jaren tachtig niet onverminderd geldig is voor de huidige omgang van musici met het verleden.

Muziek 
Hendrik Anders (1657-1714) - Sonata decima, uit de Sinfoniae introductoriae (1669) 
Uitgevoerd door The Amsterdam Corelli Collective

Ed Spanjaard, docent orkestdirectie, stelt het gebruik van volksmuziek in de eigentijdse gecomponeerde muziek, en de dunne scheidslijn tussen authenticiteit en toe-eigening aan de orde.

Muziek (opnamen)
Theo Loevendie (1930) - Seyir (2002), voor 25 Europese en niet-Europese instrumenten
Michael Finnissy (1946) - Remembrance day (2014), voor bariton, koor en orkest
livemuziek door Elnara Shafigullina, sopraan, accordeon

Willem Wander van Nieuwkerk, componist en docent muziekgeschiedenis, spreekt met Taruskin over zijn boek Stravinsky and the Russian traditions (1996) en in het bijzonder over zijn baanbrekende visie op Le sacre du printemps. Wat is volgens  Taruskin de impact van geweest van de Sacre op het componeren in de twintigste eeuw; en wat is de impact geweest van Taruskins boek op de Sacre? 

Muziek
Igor Stravinsky (1882-1971) - Le sacre du printemps, versie voor twee piano’s
Uitgevoerd door Daan Kortekaas en Anne Veinberg

 

wo 17 december
15.00-17.30 uur Orgelpark, Gerard Brandtstraat 26,  Amsterdam
lezing How Things Now Stand (since Text and Act)
Programma:
15.00 Welkom
15.05 Richard Taruskin: How Things Now Stand (since Text and Act)
16.20 Pauze
16.40 Discussie
17.30 Einde officiële deel

 

do 18 december
16.15-18.00 uur Universiteit Utrecht, Sweelinckzaal, Drift 21, Utrecht
'Liszt and Bad Taste'
'Surely no great composer has been as often accused of bad taste as Franz Liszt (1811-1886). Yet, these accusations have had no discernible impact on his status among the great. Can we turn the relationship around and use Liszt and his reputation as a lens through which to view, and a standard by which to critique, the concept of bad taste? In this lecture, Richard Taruskin will investigate the origins of this concept and explore its function in criticism.'