Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis

Strijkkwartetten Van Bree op cd

Tijdens de COVID lockdowns nam het Utrecht String Quartet voor het programma Podium Witteman een deel uit het Eerste Strijkkwartet van Johannes van Bree op in de lege zaal van Felix Meritis, waar Van Bree bijna twee eeuwen eerder zijn orkest leidde. De muziek smaakte naar meer en na de cd met strijkkwartetten van Verhulst bracht het kwartet recent de eerste twee kwartetten van Van Bree uit op cd. De muziek uit het mythische zwarte gat tussen Sweelinck en Diepenbrock kreeg vooral in het buitenland goede kritieken.

 

Van Bree was het tegendeel van het romantische ideaal van de geniale componist die op onbegrepen op eenzame hoogte door het muzikale pantheon zweeft. Het was een vriendelijke, goedgemutste man die graag aan de wensen van anderen tegemoet kwam. Hij speelde een belangrijke rol in de professionalisering van het Nederlandse muziekleven in de negentiende eeuw. Hij dirigeerde het eerste volledig professionele orkest en organiseerde zijn eigen strijkkwartetconcerten. Niet alleen Beethoven en Haydn stonden op de lessenaar, maar ook Nederlandse tijdgenoten. Het kwartet waarvan hij de primarius was speelde Robert Schumann's pianokwintet, met Clara Schumann-Wieck aan de piano.


Ook in het programmeren van concerten was hij een vernieuwer: met zijn beroepsorkest Maatschappij Caecilia bracht hij voor het eerst een programma dat louter uit klassieke en Romantische werken bestond. Als componist schreef Van Bree meer dan 200 werken, waaronder concerten, ouvertures, symfonieën, missen en opera's.

 

Speciaal voor de cd-opname werd een moderne editie gemaakt van de bladmuziek, die binnenkort verschijnt bij Donemus.

 

MDG 603 2302-2

Terug