Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis

KVNM Symposium in Artistic Research [NL/ENG]

 

– To the English page –

 

11 februari 2023  ||  13.30-17.00 uur  ||  Utrechts Conservatorium (Mariaplaats)  ||  deelname is gratis en voor iedereen

 

Hoe is het anno 2023 gesteld met het Artistic Research in Nederland en België? Welke lopende of nieuwe samenwerkingsprojecten zijn er? Hoe zien de programma’s er uit?

Drie jaar geleden, in november 2019, stelde de KVNM dit thema centraal in een musicologische expo die werd bijgewoond door ruim zestig belangstellenden. Omdat de interesse in dit onderwerp blijft groeien en er zich nieuwe initiatieven blijven ontwikkelen om bruggen te slaan tussen academische en uitvoerende activiteiten (op het niveau van bachelor, master, PhD en onderzoek) willen we het thema opnieuw belichten.

Vijf sprekers verbonden aan Nederlandse en Belgische instituten, presenteren hun projecten tijdens de bijeenkomst op 11 februari die wordt besloten met een brede paneldiscussie.

 

>> Meld u aan voor het symposium via dit formulier.

 

Sprekers

 

Jed Wentz

 

Jed Wentz studeerde hedendaagse en historische fluit aan het Oberlin Conservatory (BA) en behaalde zijn MA aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij promoveerde aan de Universiteit Leiden onder supervisie van Rebecca Harris-Warrick (Cornell University). Zijn proefschrift Gesture, Affect and Rhythmic Freedom in the Performance of French Tragic Opera from Lully to Rameau onderzoekt hoe historische acteertechnieken de klank van Franse operamuziek in de uitvoering kunnen beïnvloeden. De relatie tussen declamatie, retoriek en muzikale uitvoering vóór 1900 staat in zijn vervolgonderzoek centraal. Wentz heeft meer dan 40 CD's opgenomen met verschillende Oude Muziek ensembles waaronder zijn eigen (Music ad Rhenum), heeft geënsceneerde operavoorstellingen gedirigeerd en gepubliceerd in tijdschriften als Early Music, Cambridge Opera Journal en European Drama and Performance Studies. Wentz is tevens is artistiek adviseur van het Festival Oude Muziek Utrecht.

 

Bron: https://www.universiteitleiden.nl/en/staffmembers/jed-wentz#tab-2

 

 

Bruno Forment

 

Bruno Forment is hoofdonderzoeker van de onderzoekscluster ‘Resounding Libraries’ aan het Orpheus Instituut. Hij studeerde compositie en muziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium Gent en kunstwetenschappen aan Universiteit Gent, waar hij ook promoveerde. Forment was vervolgens visiting BAEF en Fulbright fellow aan de University of Southern California. In Vlaanderen zette hij zijn postdoctoraal onderzoek naar achttiende-eeuwse opera en illusionistische scenografie voort, onder andere met zijn studie van de ‘Dubosq’-collectie – Europa’s grootste collectie historische toneeldecors die Forment in Kortrijk ontdekte. Forment publiceerde vier boeken en tientallen essays over opera, uitvoeringspraktijk, scenografie en theatererfgoed. Zijn werk werd internationaal bekroond met meerdere onderscheidingen en vormde de basis van podiumproducties en beleidsmaatregelen. Sinds 2016 doceert Bruno Forment Hedendaags Muziektheater aan het Koninklijk Conservatorium van Gent. Hij zit in de redactie van Eighteenth-Century Music (Cambridge UP). In 2022 werd hij verkozen tot leider van ‘Workgroup 4: Performances’ in de the COST Action 20116 project: EarlyMuse: Towards a New Ecosystem of Early Music Studies.

 

Bron: https://orpheusinstituut.be/en/orpheus-research-centre/researchers/bruno-forment

 

 

Rebekah Ahrendt

 

Dr. Rebekah Ahrendt is universitair hoofddocent en coördinator van de RMA Musicology aan de Universiteit Utrecht, zowel als Director-At-Large bij de International Musicological Society en Vice Chair van the COST Action CA21161 project A new ecosystem of early music studies (EarlyMuse). Ze studeerde in 2002 af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (viola da gamba en historische uitvoeringspraktijk) en promoveerde in 2011 aan de University of California in Berkeley. Ahrendt werkte eerder als postdoctoral scholar aan Tufts University (2011-2013) en als assistant professor aan Yale University (2013-2017). Ze is gespecialiseerd in muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw en richt zich in haar werk op het belang van mobiliteit - via migratie, uitwisseling of langeafstandsactoren - voor de vorming van een identiteit. Ahrendts benadering is fundamenteel multidisciplinair en integreert perspectieven uit de geschiedenis, sociologie, taalkunde, anthropologie en performance studies met uitgebreid archiefonderzoek. Ahrendts onderzoek is internationaal erkend, onder andere door Visiting Fellowships aan het Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte (2019-2020) en aan St John's College, Oxford (2015). Ook haar recente onderzoeksproject Signed, Sealed, and Undelivered (SSU) kreeg wereldwijde media-aandacht. Naast haar werk als onderzoeker is Ahrendt ook actief als uitvoerder en opname-artiest.

 

Bron: https://www.uu.nl/medewerkers/RSAhrendt

 

 

Michiel Schuijer

 

Dr. Michiel Schuijer is studieleider Compositie, Directie en Muziektheorie aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde Muziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 2005 cum laude promoveerde. Schuijer was mede-oprichter en eerste voorzitter van de Vereniging voor Muziektheorie en hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Muziektheorie. Zijn onderzoek beweegt zich op het snijvlak van muziektheorie en historische musicologie. In zijn boek Analyzing Atonal Music: Pitch-Class Set Theory and Its Contexts (University of Rochester Press, 2008) beschrijft en verklaart Schuijer de theorievorming rond de muziek van de klassieke modernen (Schönberg, Stravinsky, Debussy e.a.) in de Verenigde Staten. Met dit boek won hij in 2010 de Emerging Scholar Award van de Amerikaanse Society for Music Theory. In 2020 ontving Schuijer een Comenius Leadership Fellow-beurs ten behoeve van de opzet van de Academy for Musicology and Musicianship Amsterdam.

 

Bron: https://www.conservatoriumvanamsterdam.nl/docenten/klassiek/michiel-schuijer/

 

 

Kurt Bertels

 

Dr. Kurt Bertels is postdoctoraal onderzoeker aan LUCA School of Arts Campus Lemmens (Geassocieerde Faculteit Kunsten/KU Leuven). Als onderzoeker focust Bertels op de negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse saxofoonpraktijk. In 2020 behaalde hij zijn doctoraat in de kunsten aan de Vrije Universiteit Brussel met zijn proefschrift over de negentiende-eeuwse Brusselse saxofoonklas (1867-1904). Hij publiceerde zijn monografie Een ongehoord geluid (ASP Editions, 2020) en stelde zijn historisch geïnformeerde saxofoonpraktijk voor aan de hand van twee cd’s: The Saxophone in 19th-Century Brussels en Works for Saxophone and Orchestra by Paul Gilson (Etcetera Records, 2020). Als redacteur publiceerde hij Paul Gilson (1865-1942). Een Brusselse componist van de wereld (ASP Editions, 2023). Hij studeerde klassieke saxofoon in de klas van Norbert Nozy aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Met kamermuziekensembles als het Kugoni Trio, Anemos Saxofoonkwartet, Duo Eolienne, en als solist concerteert hij en werkt hij mee aan cd-, radio-, en televisieopnames in binnen- en buitenland. Hij werkt regelmatig samen met hedendaagse (Belgische) componisten en gaf al meer dan 50 compositieopdrachten. In 2012 ontving hij de UBC-medaille en in 2018 de Fuga Trofee van de Unie van de Belgische Componisten.

 

Bron: https://www.arts.kuleuven.be/personeelsleden/bap/kurtbertels

 


Terug