Mijn account

Overzicht Inhoud

Inhoudsopgave vanaf 1997


2013

Inhoud

2012

  DEEL LXII-1/2, 2012
 
Artikelen    
Peter Urquhart Ad fugam, de Orto, and a defense of the ‘early Josquin’ 3
Willem Elders Did Josquin use a musical ‘signature’? 29
Patrice Nicolas Errors and quid pro quos in the Leiden choirbooks.
The case of Jacotin’s magnificats
65
 
Klaus Kuiper Linda Bandára and the gamelan. A musical soul between east and west 87
Henk Mak van Dijk Een curieuze ontdekking. De Préludes javanais van Sastro
Prawiro [Otto Knaap]
129
Boekbespreking
I. de Loos Patronen ontrafeld. Studies over gregoriaanse gezangen en Middelnederlandse liederen
– Marcel Zijlstra
163
L. Samama Alphons Diepenbrock, componist van het vocale
– Désirée Staverman
166
N. Nelissen Willem van Otterloo. Een dirigentenloopbaan
– Helen Metzelaar
170
K. Goeyvaerts Selbstlose Musik. Texte • Briefe • Gespräche
– Paul van Emmerik
177
J. Oskamp Onder stroom. Geschiedenis van de elektronische muziek in Nederland
– Jannie Pranger
183
P. Kusters & T. Schulz Pierre Courbois > Révocation
– Loes Rusch
188
H. Metzelaar & B. Linders Sempre appassionato. 75 jaar muziekwetenschap in
Amsterdam
– Joost van Gemert
191
CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE
 
196

2011

  Volume LXI – 2011
 
Artikelen    
Alexis Luko Ockeghem’s aesthetic of concealment’. Varietas and repetition in the Missa Quinti toni. 3-24
Julia Dokter Musical rhetoric in Sweelinck’s sacred keyboard variations. 25-56
Peter Leech & Maurice Whitehead ‘In paradise and among angels’. Music and musicians at St. Omers English Jesuit College, 1593-1721. 57-82
Thematische focus: Populaire muziek in achtiende-eeuws Nederland
Louis Peter Grijp Populaire muziek in achtiende-eeuws Nederland. 83-86
Louis Peter Grijp De muziek in De Bruiloft van Kloris en Roosje. Deel I: vóór de brand in de Amsterdamse Schouwburg (1772). 87-112
Jos Koning Hollandse deuntjes. Wat vertellen muziekhandschriften over het gebruik van Nederlandse populaire speelmuziek in de achtiende eeuw? 113-146
Marieke Lefeber, Pieter van Kranenburg, Matija Marolt Identificatie van repertoire van achtiende-eeuwse bellen- speelklokken op basis van automatische vergelijking 147-161
Boekbespreking
Ignace Bossuyt Willem Elders: Josquin des Prez en zijn muzikale nalatenschap. Middeleeuwse studies en bronnen (Hilversum 2011) 163-166
     

2010

  DEEL LX-1/2, 2010
 
Artikelen    
AGNESE PAVANELLO Stabat mater / Vidi speciosam. Some Considerations on the Origin and Dating of Gaspar van Weerbeke’s Motet in the Chigi Codex 3
ANDREA LINDMAYR-BRANDL Magic Music in a Magic Square. Politics and
Occultism in Ludwig Senfl’s Riddle Canon Salve sancta parens
21
BERNHOLD SCHMID Orlando di Lassos S u su p e r per super. Faktur – Deutung –
Wirkung
43
RALPH HENSSEN Utrechtse trompetmakers in de zeventiende en achttiende eeuw 73
HELEN METZELAAR ‘Mon cher ami’. A New Source on Francesco Pasquale
Ricci (1732-1817), His Music Career and His Dutch Pupils
91
JEROEN VAN GESSEL A Dire Lesson and its Consequences. Verhulst, Schumann and the Latter’s Influence on Dutch Musical Life 125
     
Boekbespreking
DAVID FALLOWS Josquin – THEODOR DUMITRESCU 147

2009

  Volume LIX-1, 2009
 
Artikelen    
Jesse Rodin A 'Most Laudible Competition'?
Hearing and composing the Beata Virgine Masses of Josquin and Brumel
3-24
Vasiliki Koutsobina Le Brung's Six-Voice Si vous n'avez aultre desir. A Musical 'Response' to a Poetic Practice 25-44
Simone Van Damme Willaert's Ricercares and their Use of inganno 45-64
  Signalement 65
 
  Volume LIX-2, 2009
 
Artikelen    
Jan ten Bokum Mendelssohn en Nederland in de eerste helft van de negentiende eeuw
73-122
Jeroen van Gessel Universal, Jewish, Indestructible. The Curious Case of Mendelssohn's Reception in Nineteenth-Century Holland 123-140
Albert Clement Mendelssohn and Bach's Matthew Passion. It's Performance, Reception, and the Presence of 70 original Choral Parts in the Netherlands 141-156
Edward Top Reference and Mosaic Form in Peter-Jan Wageman's Opera Legende 157-184
Boekbesprekingen    
Els Stronks Jacob Cats: 'Klagende maeghden'. Mourning Maidens and other Song: An Anthology, ed. L.P. Grijp 185
Frank Kouwenhoven J. Meurs: Onder de Groene Linde. 163 verhalende liederen uit de mondelinge overlevering,opgenomen door Ate Doornbosch e.a., edd. L.P.Grijp & I. van Beersum 186-188
Jacques Maassen Heleen van der Weel: Klokkenspel. Het carillon en zijn bespelers tot 1800 189-193
  Signalement 194

2008

  Volume LVIII-1, 2008  
Artikelen    
Theodor Dumitrescu The Paschal Kyrie c. 1500. The Compositional Traditio and a New Low Countries Fragment.   3-32
Rob C.Wegman The Other Josquin.   33-68
Karl Kügle Past Perfect. Richard Taruskin and Music Historiography in the Early Twenty-First Century.   69-85
Boekbesprekingen    
Peta van Langen: F. DIEPENBROCK: Eensgezinde tweedracht. Organisatie van Nederlandse musici in de tweede Gouden Eeuw, 1890-1920.   86-88
Bart van Buitenen: 's Hemels overdaad. De orgels van de Nieuwe Kerk te Amsterdam. ed. HENK VERHOEF.   89-96
 
  Volume LVIII-2, 2008
 
Artikelen    
  The Other Josquin: Erratum 99-100
Gerben Gritter Christian Müller,'der berühmteste orgelmacher in ganz holland' 101-130
Bas van Buitenen Museale orgels onder de hoede van de rijksoverheid. De kerkorgelcollectie van het Rijksmuseum te Amsterdam 131

2007

  Volume LVII-1, 2007  
Artikelen    
Sean Gallagher Seigneur Leon's papal sword. Ferrara, Du Fay, and his songs of the 1440s. 3-28
Astrid de Jager Constantijn Huygens'passion. Some thoughts about the Pathodia sacra et profana 29-42
Albert Clement & Hans Clement Henrietta Jacoba Witsen 1875-1959. A female composer with a fortunate gift. 43-58
Henk Gras

Political and cultural differentiation in the pre-revolutionary era in the Dutch Republic (ca. 1770-1795). Opera and concert audiences in Rotterdam.

59-80

2006

  Volume LVI-1, 2006  
Artikelen    
Joost van Gemert In Memoriam dr. Arend Jan Gierveld (1932-2006) 3-4
Marianne Hund Fresh light on Josquin Dascanio's enigmatic El Grillo. 5-16
Nele Gabriëls Expanding the Lasso dynasty. Ferdinand (II) di Lasso. 17-24
Rokus de Groot The reception in the Netherlands of an Indian singing Saint. Meerabai in film, in translation and in concert. 25-65
 
  Volume LVI-2, 2006  
Artikelen    
Jaap van Benthem Ist Josquins Dulces exuvie eine Motette? 77-96
Stephanie P. Schlagel A credible (mis)attribution to Josquin in Hans Ott's Novum et insigne opus musicum. Contemporary perceptions, modern conceptions and the case of Veni sancte Spiritus. 97-126
Wil Dekker en Dick van Heuvel Een reactie op Robert R. Tuslers 'A misplaced attribution. Willem de Fesch and the Missa in G. 127-138

Boekbesprekingen

 
Stephen Rice H. Meconi: Pierre de la Rue and musical life at the Habsburg-Burgundian court. 139-141
Katelijne Schiltz D.M. Kidger Adrian Willaert. A guide to research. 142-146

2005

 

Volume LV-1, 2005  
Artikelen    
Klaas van der Heide New claims for a Burgundian origin of the L'homme arme Tradition, and a different view on the relative positions of the earliest masses in the tradition. 3-33
Dick van den Heuvel De koor- en orkestbezetting bij de inwijding van het Felix Meritis-gebouw in 1788. 35-66
Helen Metzelaar A hefty confrontation. The Fisk Jubilee Singers tour The Netherlands in 1877. 67-86
     

Boekbesprekingen

 
Susannah Clark A.-E. Ceulemans, B.J. Blackburn : Théorie et analyse musicales 1450-1650. 87-93
Eric Jas V. Roelvink : Gegeven den sangeren. Meerstemmige muziek bij de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap te 's Hertogenbosch in de zestiende eeuw. 94-97
Bĕla Luttmer H. Metzelaar : Zonder muziek is het leven onnodig. Henriëtte Bosmans 1895-1952, een biografie. 98-100
Jeroen van Gessel H. van Dijk (ed.) : Mémoires Jan van Gilse. 101-103
Kristin Van den Buys V. Dufour : Strawinsky à Bruxelles 1920-2960. 104-108
 
  Volume LV-2, 2005  
Artikelen    
Joshua Rifkin Jean Michel and 'Lucas Wagenrieder'. Some new findings. 113-152
Robert L. Tusler A misplaced attribution. Willem de Fesch and the Missa in G. 153-162
Jan Willem Terwen Jan Land en Isaac Groneman als pioniers in de etnomusicologie. 163-195
     

Boekbesprekingen

 
Nele Gabriëls R.E.V. Stuip (ed.): Meer dan muziek alleen. In Memoriam Kees Vellekoop. 195-200
Ike de Loos D.E. van der Poel et al. (edd.): Het Antwerps Liedboek. 201-205
Rudolf Rasch R. van Acht, J. Bouterse, V. van den Ende: Niederländische Traversos und Klarinetten des 18. Jahrhunderts - Dutch traversos and clarinets of the 18th century, Sammlung/Collection Gemeentemuseum Den Haag 206-208
Emile Wennekes J. ten Bokum: Jan Brandts Buys 1868-1933 Componist. Een Nederlander in Oostenrijk. 209-212

2004

  Volume LIV-1, 2004  
Artikelen    
Clemens-Christoph von Gleich In memoriam Prof.dr. H.E. Reeser.
5-7
Robert J. Mitchell Musical Counterparts to the 'Wilhelmus Duffay' Salve Regina Setting in MunBS 3154. 9-22
Joshua Rifkin Alexander Agricola and Cambrai. A Postscript. 23-30
Mark Delaere & Maarten Beirens Minimal Music in the Low Countries. 31-78

 

     

Boekbesprekingen

   
Ike de Loos U. Hascher-Burger : Gesungene Innigkeit. Studien zu einer Musikhandschrift der Devotio moderna (Utrecht, Universiteitsbibliotheek, ms 16 H 34, olim B 113). 79-83
Jan ten Bokum J. Meurs : Wagner in Nederland 1843-1914. 84-89
Pieter Bergé L.P. Grijp et al. : Een muziekgeschiedenis der Nederlanden. 89-92
Jeroen van Gessel J. Stam : Schitteren op de tweede rang. Cornelis Dopper (1870-1939), zijn leven, werk en wereld. 92-95
 
  Volume LIV-2, 2004  
Artikelen    
Katelijne Schiltz Motets in Their Place. Some 'Crucial' Findings on Willaert's Book of Five-Part Motets (Venice, 1539). 99-118
Hans Eduard Kooij Composition by Use of Germ Cells. A Botanical-Musical Analogy in the Willem Pijper Sonata for Piano. 119-131
Rokus de Groot Music and Irony. The Case of Louis Andriessen's 'Hadewijch'. 133-173
 

2003

  Volume LIII-1/2, 2003
 

Artikelen

 
 
 

Introduction

5

Ike de Loos

Liturgy and Chant in the Northern Low Countries.

9-48

Calvin M. Bower

The Sequence Repertoire of the Diocese of Utrecht.

49-104

Leslie Lockett

The Composition and Transmission of a Fifteenth-Century Latin Retrograde Sequence Text from Deventer.

105-150

Lori Kruckenberg

Some Observations on a Troparium Tardivum. The Proper Tropes in Utrecht, Universiteitsbibliotheek, 417.

151-182

Alexander Blachly

Archaic Polyphony in Dutch Sources of the Renaissance.

183-228

Rob Dückers

The New Fire. The Triduum Sacrum at St. Servaas's and Our Lady's at Maastricht, According to Their Ordinarii Custodum.

229-276

Ghisela Gerritsen-Geywitz

Die Chorbücher des Utrechter Marienkapitels
aus kodikologischer Sicht.

277- 311

2002

 

Volume LII-1, 2002

 

Artikelen

   

Grayson Wagstaff

Mary’s Own. Josquin’s Five-Part Salve regina and Marian Devotions in Spain.

3-34

Eric Jas

A Sixteenth-Century Ferrarese Partbook from a Private Collection.

35-65

Joshua Rifkin

Jean Michel, Maistre Jhan and a Chorus of Beasts. Old Light on Some Ferrarese Music Manuscripts.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Jan ten Bokum

E. Wennekes : Het Paleis voor Volksvlijt (1864-1929). ‘Edele uiting eener stoute gedachte!’

103-107

Rudolf Rasch

M. Cornaz : L’édition et la diffusion de la musique à Bruxelles au XVIIIe siècle.

108-110

 
  Volume LII-2, 2002
 

Artikelen

 
 

Martin van Schaik

In memoriam Kees Vellekoop (1940-2002).

115-116

John Milsom

Josquin and Jacquet. A New Tudor Source?

117-131

Michiel Verweij

The Last Netherlandish Papal Singer and Composer in Rome. A Biography of Christiaan van der Ameijden of Oirschot († 1605).

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Riet Schenkeveld-van der Dussen

H. Joldersma, L.P. Grijp (edd.) : Elisabeth’s Manly Courage. Testimonials and Songs of Martyred Anabaptist Women in the Low Countries.

159-162

Isabella van Elferen

P.E.M. Strategier : De taal der hartstochten. De visie van drie achttiende-eeuwse Nederlandse schrijvers op muziek en haar relatie met de dichtkunst.

162-164

Rokus de Groot

J. Vis : Silhouetten. De componist Leo Smit 1900-1943.

164-166

Sander van Maas

P.B. Lelieveldt : Voor en achter het voetlicht. Musici en de arbeidsverhoudingen in het kunst- en amusementsbedrijf in Nederland, 1918-1940.

167-169

2001

 

Volume LI-1, 2001

 
Artikelen  
 

Fabrice Fitch

Restoring Ockeghem’s Mort, tu as navré.

3-24

Juan Ruiz-Jiménez

The Mid-Sixteenth-Century Franco-Flemish Chanson in Spain. The Evidence of Ms. 975 of the Manuel de Falla Library.

25-41

Désirée Staverman

Op zoek naar de ware Elektra. Diepenbrocks toneelmuziek en het probleem van het melodrama.

42-67

     

Boekbesprekingen

   

Martin van Schaik

A. Tamboer : Opgedolven klanken. Archeologische muziekinstrumenten van alle tijden.

68-70

Barton Hudson

H. Kellman (ed.) : The Treasury of Petrus Alamire. Music and Art in Flemish Court Manuscripts, 1500-1535.

71-74

Albert Clement

W.J. Cevaal (ed.) : Een Hollands stadsorgel uit de Gouden Eeuw. Het Van Hagerbeer-orgel in de Pieterskerk te Leiden.

75-76

Michael Arntz

F. Zwart : Willem Mengelberg (1871-1951). Een biografie 1871-1920.

76-78

 
 

Volume LI-2, 2001

 

Artikelen

 
 

Bruno Bouckaert

Cornelius Canis (†1562) in Ghent and Lille. New Biographical Evidence.

83-102

Bernadette Nelson

The Missa Du bon du cuer. An Unknown Mass by Noel Bauldeweyn?

103-130

Simon Groot

De liederen in de Nederlandtsche Gedenck-clanck van Adriaen Valerius.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Jeffrey Dean

P. Higgins (ed.) : Antoine Busnoys. Method, Meaning, and Context in Late Medieval Music.

149-155

Albert Clement

M.M. van Zanten : Orgelluiken, Traditie en iconografie. De Nederlandse beschilderde orgelluiken in Europees perspectief.

156-157

2000

  Volume L-1/2, 2000
 
Artikelen  
 

Rudolf Rasch

Johann Christian Bach in Eighteenth-Century Dutch Newspaper Announcements.

5-51

Jan ten Bokum

Die Beschäftigung niederländischer Organisten mit der Musik Johann Sebastian Bachs im 19. Jahrhundert.

52-73

Joost van Gemert

Early Sources for the Music of J.S. Bach in Dutch Collections.

74-109

Emile Wennekes

Nachwelt im Nachbarland. Aspekte der Bach-Pflege in den Niederlanden, ca. 1850-2000.

110-130

Thijs Kramer

Henk Dieben und die Erforschung von Bachs Zahlenarchitektonik in den Niederlanden.

131-144

Rokus de Groot

And Nowhere Bach. Bach Reception in a Late-Twentieth-Century Dutch Composition by Elmer Schönberger.

145-158

1999

 

Volume XLIX-1, 1999

 

Artikelen

 
 

Joost van Gemert

Dankwoord aan Arend Jan Gierveld, eindredacteur 1989-1998.

3

Ike de Loos

The Transmission of the Responsoria Prolixa according to the Manuscripts of St Mary’s Church Utrecht.

5-31

Jan Bouterse

Stempels en inscripties op Nederlandse houten blaasinstrumenten uit de Barok.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Eric Jas

Ignace Bossuyt (g.e.) : Jean de Castro, Opera Omnia (vols. 1-4).

55-58

Louis Peter Grijp

P. Andriessen & T. Strengers : De Triomfeerende Min. Vredesspel. Gemengt met Zang en Snarenspel, Vliegwerken, en Baletten. 1680. Dirck Buysero en Carel Hacquart.

58-60

Rudolf Rasch

R. van Acht, J. Bouterse, P. Dhont : Niederländische Doppelrohrblattinstrumente des 17. und 18. Jahrhunderts: Sammlung Haags Gemeentemuseum.

60-61

Albert Clement

G. Huybens & L. Rombouts (edd.) : Preludia voor Beiaard. Matthias Vanden Gheyn.

62-63

 
 
Volume XLIX-2, 1999

Artikelen

 
 

Jeroen van Gessel

‘om de kunst te ondersteunen en den smaak te zuiveren en te verfijnen’. Het Koninklijk Instituut en de muziek (1808-1851).

69-97

Rokus de Groot

Van Eeden en Tagore. Ethiek en muziek.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Heinz-Jürgen Winkler

F. Fitch : Johannes Ockeghem. Masses and Models.

148-150

Katelijne Schiltz

P. Macey : Bonfire Songs. Savonarola’s Musical Legacy.

150-152

Eugeen Schreurs

T. McTaggart (ed.) : ‘Musyck Boexken’, Books 1 and 2. Dutch Songs for Four Voices.

152-155

Paul van Reijen

P.-U. Hiu & J. van der Klis (edd.) : Het HonderdComponistenBoek. Nederlandse muziek van Albicastro to Zweers.

155-158

1998

  Volume XLVIII-1, 1998  
Artikelen    
Honey Meconi Another Look at Absalon.

3-29

Anne-Emmanuelle Ceulemans A Stylistic Investigation of Missa Une mousse de Biscaye in the Light of its Attribution to Josquin des Prez.

30-50

Nicolle Klinkeberg De Maatschappij Vooruitgang door Wetenschap. Een schets van een genootschap en zijn muzikale activiteiten in de vroege negentiende eeuw.

51-69

     
Boekbesprekingen    
Rudolf Rasch The Catalogus Librorum Musicorum of Jan Evertsen van Doorn (Utrecht 1639. A facsimile edition with an Introduction by H. Vanhulst.

70-72

Jan ten Bokum F. Benestad, H. de Vries Stavland (edd.): Edvard Grieg und Julius Röntgen. Briefwechsel 1883-1907.

73-75

Emile Wennekes H. Suèr, J. Meurs : Geheel in de geest van Wagner. De Wagnervereeniging in Nederland 1883-1959.

75-78

Pauline Micheels W. de Vries : Sonderstab Musik. Music Confiscations by the Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg under the Nazi Occupation of Western Europe.

78-80

 
  Volume XLVIII-2, 1998  
Artikelen    
Rob C. Wegman: In memoriam Chris Maas (1922-1998).

87-88

Ulrike Hascher-Burger Neue Aspekte mehrstimmiger Lesungen des späten Mittelalters. Die Lektionen der Handschrift Den Haag, Museum van het Boek / Museum Meermanno-Westreenianum, ms. 10 B 26.

89-111

Willem Elders New Light on the Dating of Josquin’s Hercules Mass.

112-149

Fabrice Fitch ‘For the Sake of his Honour’. Obrecht Reconsidered.

51-69

     
Boekbesprekingen    
Kees Vellekoop R. Steiner (ed.) : Facsimile Reproduction of the Manuscript Utrecht, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, MS. 406 (3.J.7). Introduction by I. de Loos, Index by C. Downey.
R. Steiner & C. Downey (edd.) : An Utrecht Antiphoner: Utrecht, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, MS. 406 (3.J.7). Printouts from an Index in Machine-Readable Form.

164-165

Kees Vellekoop E. Schreurs (ed.) : Anthologie van muziekfragmenten uit de Lage Landen (Middeleeuwen-Renaissance). Polyfonie, monodie en leisteenfragmenten in facsimile
E. Schreurs & B. Bouckaert (edd.) : Bedreigde klanken? Muziekfragmenten uit de Lage Landen (Middeleeuwen-Renaissance).

166-169

Albert Clement T.W.F. den Toom : De orgelmakers Witte. Een bijdrage tot de geschiedenis van de orgelbouw in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw.

169-171

Rokus de Groot L.P. Grijp (ed.) : Nationale hymnen. Het Wilhelmus en zijn buren.

172-175

Emile Wennekes E. Schönberger et al. (edd.) : Ssst! Nieuwe ensembles voor nieuwe muziek.

175-178

1997

  Volume XLVII-1/2, 1997
 
Artikelen    

Richard Wexler

Ockeghem and Politics.

5-32

Barbara Haggh An Ordinal of Ockeghem’s Time from the Sainte-Chapelle of Paris: Paris, Bibliothèque de l’Arsenal, MS 114.

33-71

Peter Urquhart Calculated to Please the Ear: Ockeghem’s Canonic Legacy.

72-98

Jaap van Benthem ‘Prenez sur moy vostre exemple’: Signae, text and cadences in Ockeghem’s Prenez sur moy and Missa Cuiusvis toni.

99-118

Eugeen Schreurs New Findings on Music Fragments from Tongeren with Two Chansons by Ockeghem.

119-138

Donald Greig The Issue of Ockeghem.

139-162

Rebecca Stewart Ita desiderat anima me ad te, Deus Ps. 42: 1): Johannes Ockeghem, a most Medieval Composer.

163-200

Rokus de Groot Ockeghem and New Music in the Twentieth Century

201-220

Jaap van Benthem Johannes Ockeghem – Masses and Mass Sections: Some Principles of the Edition.

221-223

Laatste nieuws

Bram Nigten (MA University of Groningen) winnaar KVNM Popmuziek Scriptieprijs 2014

The KVNM (The Royal Society for Music History of the Netherlands) and the IASPM Benelux (The International Association for the Study of Popular Music.....


Lees het volledige bericht