Overzicht Inhoud

Inhoudsopgave vanaf 1997


2013

Inhoud

2012

  DEEL LXII-1/2, 2012
 
Artikelen    
Peter Urquhart Ad fugam, de Orto, and a defense of the ‘early Josquin’ 3
Willem Elders Did Josquin use a musical ‘signature’? 29
Patrice Nicolas Errors and quid pro quos in the Leiden choirbooks.
The case of Jacotin’s magnificats
65
 
Klaus Kuiper Linda Bandára and the gamelan. A musical soul between east and west 87
Henk Mak van Dijk Een curieuze ontdekking. De Préludes javanais van Sastro
Prawiro [Otto Knaap]
129
Boekbespreking
I. de Loos Patronen ontrafeld. Studies over gregoriaanse gezangen en Middelnederlandse liederen
– Marcel Zijlstra
163
L. Samama Alphons Diepenbrock, componist van het vocale
– Désirée Staverman
166
N. Nelissen Willem van Otterloo. Een dirigentenloopbaan
– Helen Metzelaar
170
K. Goeyvaerts Selbstlose Musik. Texte • Briefe • Gespräche
– Paul van Emmerik
177
J. Oskamp Onder stroom. Geschiedenis van de elektronische muziek in Nederland
– Jannie Pranger
183
P. Kusters & T. Schulz Pierre Courbois > Révocation
– Loes Rusch
188
H. Metzelaar & B. Linders Sempre appassionato. 75 jaar muziekwetenschap in
Amsterdam
– Joost van Gemert
191
CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE
 
196

2011

  Volume LXI – 2011
 
Artikelen    
Alexis Luko Ockeghem’s aesthetic of concealment’. Varietas and repetition in the Missa Quinti toni. 3-24
Julia Dokter Musical rhetoric in Sweelinck’s sacred keyboard variations. 25-56
Peter Leech & Maurice Whitehead ‘In paradise and among angels’. Music and musicians at St. Omers English Jesuit College, 1593-1721. 57-82
Thematische focus: Populaire muziek in achtiende-eeuws Nederland
Louis Peter Grijp Populaire muziek in achtiende-eeuws Nederland. 83-86
Louis Peter Grijp De muziek in De Bruiloft van Kloris en Roosje. Deel I: vóór de brand in de Amsterdamse Schouwburg (1772). 87-112
Jos Koning Hollandse deuntjes. Wat vertellen muziekhandschriften over het gebruik van Nederlandse populaire speelmuziek in de achtiende eeuw? 113-146
Marieke Lefeber, Pieter van Kranenburg, Matija Marolt Identificatie van repertoire van achtiende-eeuwse bellen- speelklokken op basis van automatische vergelijking 147-161
Boekbespreking
Ignace Bossuyt Willem Elders: Josquin des Prez en zijn muzikale nalatenschap. Middeleeuwse studies en bronnen (Hilversum 2011) 163-166
     

2010

  DEEL LX-1/2, 2010
 
Artikelen    
AGNESE PAVANELLO Stabat mater / Vidi speciosam. Some Considerations on the Origin and Dating of Gaspar van Weerbeke’s Motet in the Chigi Codex 3
ANDREA LINDMAYR-BRANDL Magic Music in a Magic Square. Politics and
Occultism in Ludwig Senfl’s Riddle Canon Salve sancta parens
21
BERNHOLD SCHMID Orlando di Lassos S u su p e r per super. Faktur – Deutung –
Wirkung
43
RALPH HENSSEN Utrechtse trompetmakers in de zeventiende en achttiende eeuw 73
HELEN METZELAAR ‘Mon cher ami’. A New Source on Francesco Pasquale
Ricci (1732-1817), His Music Career and His Dutch Pupils
91
JEROEN VAN GESSEL A Dire Lesson and its Consequences. Verhulst, Schumann and the Latter’s Influence on Dutch Musical Life 125
     
Boekbespreking
DAVID FALLOWS Josquin – THEODOR DUMITRESCU 147

2009

  Volume LIX-1, 2009
 
Artikelen    
Jesse Rodin A 'Most Laudible Competition'?
Hearing and composing the Beata Virgine Masses of Josquin and Brumel
3-24
Vasiliki Koutsobina Le Brung's Six-Voice Si vous n'avez aultre desir. A Musical 'Response' to a Poetic Practice 25-44
Simone Van Damme Willaert's Ricercares and their Use of inganno 45-64
  Signalement 65
 
  Volume LIX-2, 2009
 
Artikelen    
Jan ten Bokum Mendelssohn en Nederland in de eerste helft van de negentiende eeuw
73-122
Jeroen van Gessel Universal, Jewish, Indestructible. The Curious Case of Mendelssohn's Reception in Nineteenth-Century Holland 123-140
Albert Clement Mendelssohn and Bach's Matthew Passion. It's Performance, Reception, and the Presence of 70 original Choral Parts in the Netherlands 141-156
Edward Top Reference and Mosaic Form in Peter-Jan Wageman's Opera Legende 157-184
Boekbesprekingen    
Els Stronks Jacob Cats: 'Klagende maeghden'. Mourning Maidens and other Song: An Anthology, ed. L.P. Grijp 185
Frank Kouwenhoven J. Meurs: Onder de Groene Linde. 163 verhalende liederen uit de mondelinge overlevering,opgenomen door Ate Doornbosch e.a., edd. L.P.Grijp & I. van Beersum 186-188
Jacques Maassen Heleen van der Weel: Klokkenspel. Het carillon en zijn bespelers tot 1800 189-193
  Signalement 194

2008

  Volume LVIII-1, 2008  
Artikelen    
Theodor Dumitrescu The Paschal Kyrie c. 1500. The Compositional Traditio and a New Low Countries Fragment.   3-32
Rob C.Wegman The Other Josquin.   33-68
Karl Kügle Past Perfect. Richard Taruskin and Music Historiography in the Early Twenty-First Century.   69-85
Boekbesprekingen    
Peta van Langen: F. DIEPENBROCK: Eensgezinde tweedracht. Organisatie van Nederlandse musici in de tweede Gouden Eeuw, 1890-1920.   86-88
Bart van Buitenen: 's Hemels overdaad. De orgels van de Nieuwe Kerk te Amsterdam. ed. HENK VERHOEF.   89-96
 
  Volume LVIII-2, 2008
 
Artikelen    
  The Other Josquin: Erratum 99-100
Gerben Gritter Christian Müller,'der berühmteste orgelmacher in ganz holland' 101-130
Bas van Buitenen Museale orgels onder de hoede van de rijksoverheid. De kerkorgelcollectie van het Rijksmuseum te Amsterdam 131

2007

  Volume LVII-1, 2007  
Artikelen    
Sean Gallagher Seigneur Leon's papal sword. Ferrara, Du Fay, and his songs of the 1440s. 3-28
Astrid de Jager Constantijn Huygens'passion. Some thoughts about the Pathodia sacra et profana 29-42
Albert Clement & Hans Clement Henrietta Jacoba Witsen 1875-1959. A female composer with a fortunate gift. 43-58
Henk Gras

Political and cultural differentiation in the pre-revolutionary era in the Dutch Republic (ca. 1770-1795). Opera and concert audiences in Rotterdam.

59-80

2006

  Volume LVI-1, 2006  
Artikelen    
Joost van Gemert In Memoriam dr. Arend Jan Gierveld (1932-2006) 3-4
Marianne Hund Fresh light on Josquin Dascanio's enigmatic El Grillo. 5-16
Nele Gabriëls Expanding the Lasso dynasty. Ferdinand (II) di Lasso. 17-24
Rokus de Groot The reception in the Netherlands of an Indian singing Saint. Meerabai in film, in translation and in concert. 25-65
 
  Volume LVI-2, 2006  
Artikelen    
Jaap van Benthem Ist Josquins Dulces exuvie eine Motette? 77-96
Stephanie P. Schlagel A credible (mis)attribution to Josquin in Hans Ott's Novum et insigne opus musicum. Contemporary perceptions, modern conceptions and the case of Veni sancte Spiritus. 97-126
Wil Dekker en Dick van Heuvel Een reactie op Robert R. Tuslers 'A misplaced attribution. Willem de Fesch and the Missa in G. 127-138

Boekbesprekingen

 
Stephen Rice H. Meconi: Pierre de la Rue and musical life at the Habsburg-Burgundian court. 139-141
Katelijne Schiltz D.M. Kidger Adrian Willaert. A guide to research. 142-146

2005

 

Volume LV-1, 2005  
Artikelen    
Klaas van der Heide New claims for a Burgundian origin of the L'homme arme Tradition, and a different view on the relative positions of the earliest masses in the tradition. 3-33
Dick van den Heuvel De koor- en orkestbezetting bij de inwijding van het Felix Meritis-gebouw in 1788. 35-66
Helen Metzelaar A hefty confrontation. The Fisk Jubilee Singers tour The Netherlands in 1877. 67-86
     

Boekbesprekingen

 
Susannah Clark A.-E. Ceulemans, B.J. Blackburn : Théorie et analyse musicales 1450-1650. 87-93
Eric Jas V. Roelvink : Gegeven den sangeren. Meerstemmige muziek bij de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap te 's Hertogenbosch in de zestiende eeuw. 94-97
Bĕla Luttmer H. Metzelaar : Zonder muziek is het leven onnodig. Henriëtte Bosmans 1895-1952, een biografie. 98-100
Jeroen van Gessel H. van Dijk (ed.) : Mémoires Jan van Gilse. 101-103
Kristin Van den Buys V. Dufour : Strawinsky à Bruxelles 1920-2960. 104-108
 
  Volume LV-2, 2005  
Artikelen    
Joshua Rifkin Jean Michel and 'Lucas Wagenrieder'. Some new findings. 113-152
Robert L. Tusler A misplaced attribution. Willem de Fesch and the Missa in G. 153-162
Jan Willem Terwen Jan Land en Isaac Groneman als pioniers in de etnomusicologie. 163-195
     

Boekbesprekingen

 
Nele Gabriëls R.E.V. Stuip (ed.): Meer dan muziek alleen. In Memoriam Kees Vellekoop. 195-200
Ike de Loos D.E. van der Poel et al. (edd.): Het Antwerps Liedboek. 201-205
Rudolf Rasch R. van Acht, J. Bouterse, V. van den Ende: Niederländische Traversos und Klarinetten des 18. Jahrhunderts - Dutch traversos and clarinets of the 18th century, Sammlung/Collection Gemeentemuseum Den Haag 206-208
Emile Wennekes J. ten Bokum: Jan Brandts Buys 1868-1933 Componist. Een Nederlander in Oostenrijk. 209-212

2004

  Volume LIV-1, 2004  
Artikelen    
Clemens-Christoph von Gleich In memoriam Prof.dr. H.E. Reeser.
5-7
Robert J. Mitchell Musical Counterparts to the 'Wilhelmus Duffay' Salve Regina Setting in MunBS 3154. 9-22
Joshua Rifkin Alexander Agricola and Cambrai. A Postscript. 23-30
Mark Delaere & Maarten Beirens Minimal Music in the Low Countries. 31-78

 

     

Boekbesprekingen

   
Ike de Loos U. Hascher-Burger : Gesungene Innigkeit. Studien zu einer Musikhandschrift der Devotio moderna (Utrecht, Universiteitsbibliotheek, ms 16 H 34, olim B 113). 79-83
Jan ten Bokum J. Meurs : Wagner in Nederland 1843-1914. 84-89
Pieter Bergé L.P. Grijp et al. : Een muziekgeschiedenis der Nederlanden. 89-92
Jeroen van Gessel J. Stam : Schitteren op de tweede rang. Cornelis Dopper (1870-1939), zijn leven, werk en wereld. 92-95
 
  Volume LIV-2, 2004  
Artikelen    
Katelijne Schiltz Motets in Their Place. Some 'Crucial' Findings on Willaert's Book of Five-Part Motets (Venice, 1539). 99-118
Hans Eduard Kooij Composition by Use of Germ Cells. A Botanical-Musical Analogy in the Willem Pijper Sonata for Piano. 119-131
Rokus de Groot Music and Irony. The Case of Louis Andriessen's 'Hadewijch'. 133-173
 

2003

  Volume LIII-1/2, 2003
 

Artikelen

 
 
 

Introduction

5

Ike de Loos

Liturgy and Chant in the Northern Low Countries.

9-48

Calvin M. Bower

The Sequence Repertoire of the Diocese of Utrecht.

49-104

Leslie Lockett

The Composition and Transmission of a Fifteenth-Century Latin Retrograde Sequence Text from Deventer.

105-150

Lori Kruckenberg

Some Observations on a Troparium Tardivum. The Proper Tropes in Utrecht, Universiteitsbibliotheek, 417.

151-182

Alexander Blachly

Archaic Polyphony in Dutch Sources of the Renaissance.

183-228

Rob Dückers

The New Fire. The Triduum Sacrum at St. Servaas's and Our Lady's at Maastricht, According to Their Ordinarii Custodum.

229-276

Ghisela Gerritsen-Geywitz

Die Chorbücher des Utrechter Marienkapitels
aus kodikologischer Sicht.

277- 311

2002

 

Volume LII-1, 2002

 

Artikelen

   

Grayson Wagstaff

Mary’s Own. Josquin’s Five-Part Salve regina and Marian Devotions in Spain.

3-34

Eric Jas

A Sixteenth-Century Ferrarese Partbook from a Private Collection.

35-65

Joshua Rifkin

Jean Michel, Maistre Jhan and a Chorus of Beasts. Old Light on Some Ferrarese Music Manuscripts.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Jan ten Bokum

E. Wennekes : Het Paleis voor Volksvlijt (1864-1929). ‘Edele uiting eener stoute gedachte!’

103-107

Rudolf Rasch

M. Cornaz : L’édition et la diffusion de la musique à Bruxelles au XVIIIe siècle.

108-110

 
  Volume LII-2, 2002
 

Artikelen

 
 

Martin van Schaik

In memoriam Kees Vellekoop (1940-2002).

115-116

John Milsom

Josquin and Jacquet. A New Tudor Source?

117-131

Michiel Verweij

The Last Netherlandish Papal Singer and Composer in Rome. A Biography of Christiaan van der Ameijden of Oirschot († 1605).

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Riet Schenkeveld-van der Dussen

H. Joldersma, L.P. Grijp (edd.) : Elisabeth’s Manly Courage. Testimonials and Songs of Martyred Anabaptist Women in the Low Countries.

159-162

Isabella van Elferen

P.E.M. Strategier : De taal der hartstochten. De visie van drie achttiende-eeuwse Nederlandse schrijvers op muziek en haar relatie met de dichtkunst.

162-164

Rokus de Groot

J. Vis : Silhouetten. De componist Leo Smit 1900-1943.

164-166

Sander van Maas

P.B. Lelieveldt : Voor en achter het voetlicht. Musici en de arbeidsverhoudingen in het kunst- en amusementsbedrijf in Nederland, 1918-1940.

167-169

2001

 

Volume LI-1, 2001

 
Artikelen  
 

Fabrice Fitch

Restoring Ockeghem’s Mort, tu as navré.

3-24

Juan Ruiz-Jiménez

The Mid-Sixteenth-Century Franco-Flemish Chanson in Spain. The Evidence of Ms. 975 of the Manuel de Falla Library.

25-41

Désirée Staverman

Op zoek naar de ware Elektra. Diepenbrocks toneelmuziek en het probleem van het melodrama.

42-67

     

Boekbesprekingen

   

Martin van Schaik

A. Tamboer : Opgedolven klanken. Archeologische muziekinstrumenten van alle tijden.

68-70

Barton Hudson

H. Kellman (ed.) : The Treasury of Petrus Alamire. Music and Art in Flemish Court Manuscripts, 1500-1535.

71-74

Albert Clement

W.J. Cevaal (ed.) : Een Hollands stadsorgel uit de Gouden Eeuw. Het Van Hagerbeer-orgel in de Pieterskerk te Leiden.

75-76

Michael Arntz

F. Zwart : Willem Mengelberg (1871-1951). Een biografie 1871-1920.

76-78

 
 

Volume LI-2, 2001

 

Artikelen

 
 

Bruno Bouckaert

Cornelius Canis (†1562) in Ghent and Lille. New Biographical Evidence.

83-102

Bernadette Nelson

The Missa Du bon du cuer. An Unknown Mass by Noel Bauldeweyn?

103-130

Simon Groot

De liederen in de Nederlandtsche Gedenck-clanck van Adriaen Valerius.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Jeffrey Dean

P. Higgins (ed.) : Antoine Busnoys. Method, Meaning, and Context in Late Medieval Music.

149-155

Albert Clement

M.M. van Zanten : Orgelluiken, Traditie en iconografie. De Nederlandse beschilderde orgelluiken in Europees perspectief.

156-157

2000

  Volume L-1/2, 2000
 
Artikelen  
 

Rudolf Rasch

Johann Christian Bach in Eighteenth-Century Dutch Newspaper Announcements.

5-51

Jan ten Bokum

Die Beschäftigung niederländischer Organisten mit der Musik Johann Sebastian Bachs im 19. Jahrhundert.

52-73

Joost van Gemert

Early Sources for the Music of J.S. Bach in Dutch Collections.

74-109

Emile Wennekes

Nachwelt im Nachbarland. Aspekte der Bach-Pflege in den Niederlanden, ca. 1850-2000.

110-130

Thijs Kramer

Henk Dieben und die Erforschung von Bachs Zahlenarchitektonik in den Niederlanden.

131-144

Rokus de Groot

And Nowhere Bach. Bach Reception in a Late-Twentieth-Century Dutch Composition by Elmer Schönberger.

145-158

1999

 

Volume XLIX-1, 1999

 

Artikelen

 
 

Joost van Gemert

Dankwoord aan Arend Jan Gierveld, eindredacteur 1989-1998.

3

Ike de Loos

The Transmission of the Responsoria Prolixa according to the Manuscripts of St Mary’s Church Utrecht.

5-31

Jan Bouterse

Stempels en inscripties op Nederlandse houten blaasinstrumenten uit de Barok.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Eric Jas

Ignace Bossuyt (g.e.) : Jean de Castro, Opera Omnia (vols. 1-4).

55-58

Louis Peter Grijp

P. Andriessen & T. Strengers : De Triomfeerende Min. Vredesspel. Gemengt met Zang en Snarenspel, Vliegwerken, en Baletten. 1680. Dirck Buysero en Carel Hacquart.

58-60

Rudolf Rasch

R. van Acht, J. Bouterse, P. Dhont : Niederländische Doppelrohrblattinstrumente des 17. und 18. Jahrhunderts: Sammlung Haags Gemeentemuseum.

60-61

Albert Clement

G. Huybens & L. Rombouts (edd.) : Preludia voor Beiaard. Matthias Vanden Gheyn.

62-63

 
 
Volume XLIX-2, 1999

Artikelen

 
 

Jeroen van Gessel

‘om de kunst te ondersteunen en den smaak te zuiveren en te verfijnen’. Het Koninklijk Instituut en de muziek (1808-1851).

69-97

Rokus de Groot

Van Eeden en Tagore. Ethiek en muziek.

51-69

     

Boekbesprekingen

   

Heinz-Jürgen Winkler

F. Fitch : Johannes Ockeghem. Masses and Models.

148-150

Katelijne Schiltz

P. Macey : Bonfire Songs. Savonarola’s Musical Legacy.

150-152

Eugeen Schreurs

T. McTaggart (ed.) : ‘Musyck Boexken’, Books 1 and 2. Dutch Songs for Four Voices.

152-155

Paul van Reijen

P.-U. Hiu & J. van der Klis (edd.) : Het HonderdComponistenBoek. Nederlandse muziek van Albicastro to Zweers.

155-158

1998

  Volume XLVIII-1, 1998  
Artikelen    
Honey Meconi Another Look at Absalon.

3-29

Anne-Emmanuelle Ceulemans A Stylistic Investigation of Missa Une mousse de Biscaye in the Light of its Attribution to Josquin des Prez.

30-50

Nicolle Klinkeberg De Maatschappij Vooruitgang door Wetenschap. Een schets van een genootschap en zijn muzikale activiteiten in de vroege negentiende eeuw.

51-69

     
Boekbesprekingen    
Rudolf Rasch The Catalogus Librorum Musicorum of Jan Evertsen van Doorn (Utrecht 1639. A facsimile edition with an Introduction by H. Vanhulst.

70-72

Jan ten Bokum F. Benestad, H. de Vries Stavland (edd.): Edvard Grieg und Julius Röntgen. Briefwechsel 1883-1907.

73-75

Emile Wennekes H. Suèr, J. Meurs : Geheel in de geest van Wagner. De Wagnervereeniging in Nederland 1883-1959.

75-78

Pauline Micheels W. de Vries : Sonderstab Musik. Music Confiscations by the Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg under the Nazi Occupation of Western Europe.

78-80

 
  Volume XLVIII-2, 1998  
Artikelen    
Rob C. Wegman: In memoriam Chris Maas (1922-1998).

87-88

Ulrike Hascher-Burger Neue Aspekte mehrstimmiger Lesungen des späten Mittelalters. Die Lektionen der Handschrift Den Haag, Museum van het Boek / Museum Meermanno-Westreenianum, ms. 10 B 26.

89-111

Willem Elders New Light on the Dating of Josquin’s Hercules Mass.

112-149

Fabrice Fitch ‘For the Sake of his Honour’. Obrecht Reconsidered.

51-69

     
Boekbesprekingen    
Kees Vellekoop R. Steiner (ed.) : Facsimile Reproduction of the Manuscript Utrecht, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, MS. 406 (3.J.7). Introduction by I. de Loos, Index by C. Downey.
R. Steiner & C. Downey (edd.) : An Utrecht Antiphoner: Utrecht, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, MS. 406 (3.J.7). Printouts from an Index in Machine-Readable Form.

164-165

Kees Vellekoop E. Schreurs (ed.) : Anthologie van muziekfragmenten uit de Lage Landen (Middeleeuwen-Renaissance). Polyfonie, monodie en leisteenfragmenten in facsimile
E. Schreurs & B. Bouckaert (edd.) : Bedreigde klanken? Muziekfragmenten uit de Lage Landen (Middeleeuwen-Renaissance).

166-169

Albert Clement T.W.F. den Toom : De orgelmakers Witte. Een bijdrage tot de geschiedenis van de orgelbouw in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw.

169-171

Rokus de Groot L.P. Grijp (ed.) : Nationale hymnen. Het Wilhelmus en zijn buren.

172-175

Emile Wennekes E. Schönberger et al. (edd.) : Ssst! Nieuwe ensembles voor nieuwe muziek.

175-178

1997

  Volume XLVII-1/2, 1997
 
Artikelen    

Richard Wexler

Ockeghem and Politics.

5-32

Barbara Haggh An Ordinal of Ockeghem’s Time from the Sainte-Chapelle of Paris: Paris, Bibliothèque de l’Arsenal, MS 114.

33-71

Peter Urquhart Calculated to Please the Ear: Ockeghem’s Canonic Legacy.

72-98

Jaap van Benthem ‘Prenez sur moy vostre exemple’: Signae, text and cadences in Ockeghem’s Prenez sur moy and Missa Cuiusvis toni.

99-118

Eugeen Schreurs New Findings on Music Fragments from Tongeren with Two Chansons by Ockeghem.

119-138

Donald Greig The Issue of Ockeghem.

139-162

Rebecca Stewart Ita desiderat anima me ad te, Deus Ps. 42: 1): Johannes Ockeghem, a most Medieval Composer.

163-200

Rokus de Groot Ockeghem and New Music in the Twentieth Century

201-220

Jaap van Benthem Johannes Ockeghem – Masses and Mass Sections: Some Principles of the Edition.

221-223

Laatste nieuws

Jubileum KVNM 2018

Het duurt nog even, maar in november 2018 hebben we een groot jubileum: dan bestaat de (K)VNM 150 jaar! Dit gaan we zeker vieren. We houden u op de...


Lees het volledige bericht